رواق

بالادیده


فیروزه یک کانی کمیاب و ارزشمند آبی نزدیک به سبز است که خواهان فراوانی دارد.

خواص سری:

محافظت کننده در برابر بلایا – دفع چشم زخم یا چشم نظر – موفقیت و پیروزی در کارها - در هنگام  خطر، بیماری و.. از صاحبش می کند و با رنگ باختگی صاحبش را از خطر می رهاند.

چشم زخم، محافظت در برابر حوادث ، بلایا، مریضی و خسارت ( در صورتی که فرد بیمار باشد و یا اتفاق ناخوش آیندی برایش در شرف وقوع باشد، رنگ فیروزه عوض می شود، گاه در راه مراقبت از فرد و به خاطر مراقبت از وی ترک بر می دارد).،  ایجاد شادی و خوش شانسی، رونق کسب و کار

فیروزه، کانی توانمند و حامی افراد است. به ویژه فرض شده است که اسب و سوارکار را از سقوط ناگهانی در امان نگه می­دارد. همچنین در زمان مسافرت از شخص حمایت می­کند. فیروزه باعث شادی و نشاط در افراد غمگین و افسرده می­شود و به آنها نیروی لازم برای به انجام رساندن کارهای سخت را با ظرافت و چابکی منتقل می­کند. این کانی باعث اعتماد به نفس می­شود و جرأت لازم برای بیان استدلال­هایمان را به طور مختصر و با اطمینان خاطر در کنفرانس­ها در ما ایجاد می­کند. شخص را در برابر خواب­های آشفته و کابوسها حمایت می­کند. نیرو و ارتعاشات منفی، مضر و آشفته را از ما دور می­کند و حتی می­تواند جذب کننده نیروهای مثبت باشد. فیروزه مخصوص چاکرای گردن و گلو (چاکرای پنجم) است. 

خواص درمانی:

تقویت قلب، دستگاه تنفسی، چشم ها، گردش خون، گلو، معده، کبد

فیروزه به عوارض عملکردهای نادرست کبد و غدد کمک می ­کند.

چشم­ها را نیرو می­بخشد و بر علیه بیماریهای چشم و اصلاح گردش خون مؤثر است.

درد گلو، التهابات ریوی و بیماریهای دستگاه تنفس را درمان می­ کند.

در برابر افسردگیها مفید است و قلب را تقویت می کند.

فیروزه برای همه بیماری­هایی که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد ایجاد می­شوند مانند آناروکسی (بیماری که بر اثر نخوردن غذای کافی و کمبود مواد غذایی ایجاد می­شود) به کار می­رود.

معمولاً هنگام پارگی رباطها و تاندونها، جریان خون را در بافتهای عضلانی زیاد تر می­کند.

همچنین به خاطر درخشش آن شادی ­آور است و اثر سودمندی بر روی کمبود اکسیژن، مسمومیت خونی و استرس دارد.

فیروزه کمک مؤثری به درمان نواحی از بدن که تحت هجوم ویروس­ها و باکتری ها هستند یا نواحی آلوده می­کند.

گفته شده است که فیروزه از عملکرد و شفابخشی بیکران خود آگاهی ندارد! همچنین دارای اهمیت زیادی است که بدانید در کاربرد این کانی چنانچه رنگ خود را از دست بدهد و یا خرد شود، تمام نیرویش را از دست می­ دهد.

 

تاثیر فیروزه روی بدن:

فیروزه مفرح معده می باشد . برای سردرد بسیار مفید است . استفاده از سرمه آن برای چشمها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می نماید . کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند ، استفاده از سرمه فیروزه آنان را درمان می کند . اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می کند . استفاده از فیروزه باد فتق  ، جنون ، درد اعضاء و بسیاری از بیماریها داخلی را درمان می نماید. برای زن حامله مفید و محافظ است.  قلب و چشم را تقویت می نماید. 

 تاثیر فیروزه  بر روح و روان:

استفاده از انگشتر فیروزه به قلب آرامش می دهد ، خوف و وحشت را  از آدمی دور می سازد ، دشمنان را دور و آدمی را بر آنها غالب می سازد ، انسان را در مقابل حوادث برق حفاظت کرده و نمی گذارد که آدمی در آب غرق گردد ، جانوران موذی و گزنده را دور می سازد و نمی گذارد که آنها به آدمی آسیب برسانند . اول ماه جدید زمانی که به ماه نگاه کردید ، به فیروزه بنگرید ، برکت و دولت برای شخص آورده و او را بی نیاز می نماید . استفاده از آبی رنگ آن مفیدتر است. استفاده از آن در آدمی احساس محبت ، عشق ، علم و هنر را ترقی می دهد و برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد .

برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد . قلب و چشم را تقویت می نماید . به همراه هر کسی که باشد ، از برق گرفتگی ، غرق شدن ، نیش جانوران موذی ، نظر بد و قتل و کشته شدن در امان است و محفوظ ، با کسانی که مزاج بادی دارند موافق می باشد . فیروزه در اثر تغییرات هوا زمانی درخشنده و زمانی تار و مکدر می گردد. در اثر تغییرات روغن و مشک تیره می گردد.

روایات ائمه اطهار درباره  فیروزه:

از امام جعفر صادق (ع) منقول است که هر که انگشتر فیروزه در دست کند، دستش فقیر نشود.

از حسن بن علی بن مهران منقول است که به خدمت امام موسی کاظم(ع) رفتم در انگشت آن حضرت انگشتری دیدم که نگینش فیروزه بود و نقشش "الله الملک" بود، بسیار نظر کردم در آن انگشتر، فرمود  که چه نظر می کنی، گفتم حضرت امیر المؤمنین(ع) انگشتر فیروزه داشته است که نقشش  "الله الملک" بوده است. فرمود که آن را می شناسی؟، گفتم نه، فرمود که همان انگشتر است و این سنگی است که جبرئیل برای رسول خدا (ص) به هدیه آورد از بهشت. و آن حضرت به حضرت امیرالمؤمنین (ع) بخشید.

علی بن محمد حمیری گفت: که دختر جعفر بن محمود را خواستم و بسیار او را دوست می داشتم و فرزند از او به وجود نمی آمد، به خدمت حضرت امام علی نقی (ع) رفتم و این مطلب را عرض کردم پس تبسم نمود و فرمود که بگیر انگشتری که نگینش فیروزه باشد و بر آن نقش کن این آیه را " رب لا تذرنی فردا و انت خیر الوارثین" چنان کردم یک سال نگذشت که از آن پسری به وجود آمد.

از حضرت رسول (ص) منقول است که خداوند عالمیان می فرماید که من شرم می کنم از دستی که به سوی من بلند شود به دعا و در آن دست انگشتر فیروزه باشد پس من او را نا امید برگردانم.

به سند معتبر از مفضل بن عمر منقول است که گفت روزی به خدمت حضرت صادق (ع) رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم فرمود که ای مفضل فیروزه سیر نور دیده های مردان و زنان مؤمنه است و دور گرداننده دردهاست از دیده های ایشان. 

در کتاب علامه مجلسی روایت از رسول اکرم(صل الله علیه و آله وسلم): هر کس فیروزه را در روز یک با ر نگاه کند پنج بار در بهشت به رویش باز می شود.

دومین روایت : اولین هدیه ای که خداوند به رسول اکرم(ص) در غار حراء سنگ فیروزه بود و از طریق جبرئیل به ایشان داده شده است.

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید فقیر نمی شود دستی که انگشتر فیروزه در آن باشد ونیز رسول خدا می فرماید خداوند دستی که درآن انگشتر فیروزه باشد را محروم بر نمی گرداند.

 

همچنین در برخی روایات آمده است:

الف) باعث بى نیازى و دورى فقر مى گردد.

ب) جهت ایجاد فرزند مؤثر است.

ج) در استجابت دعا مؤثر است.

د) عامل فتح و پیروزى است.

هـ) دور گرداننده دردها از دیدگان است.

و) موجب گشایش سینه مى گردد.

ز) قوت دل را زیادمى کند

ح) باعث برآورده شدن حاجات مى شود.

 

یکى از خادمان امام هادى (علیه السلام) از آن حضرت جهت زیارت على بن موسى الرضا اجازه سفر به سرزمین طوس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشترى با نگین عقیق زرد به همراه داشته باش که بر روى آن حک شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوى نگین «محمد و على» حک کن.

خادم مى گوید: از نزد امام بیرون شدم و انگشترى را طبق دستور امام تهیه کردم و مجدداً براى خداحافظى به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشترى دیگر با نگین فیروزه باید همراهت نمایى که در بین طوس و نیشابور شیرى با تو روبه رو مى شود و قافله را از راه رفتن بازمى دارد، به سوى آن شیر رفته و انگشتر را نشانش مى دهى، به او بگومولاى من مى گوید از راه کنار برو. بعد اضافه کرد، باید نقش روى انگشتر الملک لله و سمت دیگر آن «الملک لله الواحد القهار» باشد که انگشتر حضرت على (علیه السلام) این نقش را داشته است. که آن سپرى در برابر درندگان و عامل پیروزى در جنگهاست.

منبع: حلیه المتقین، چاپ هفتم/1390، صفحات 33 تا35

کانی شناسی:

 این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنواننگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود.

پیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.

یکی از اولین سنگ های جواهر استخراج شده و همواره قیمتی ، به خاطر رنگ خاص آن که از آبی آسمانی تا سبز بسته به مقدار آهن و مس دورن آن دیده می شود. عمدتا به صورت نهان بلور، توده وار و غالبا پوسته ای به شکل رگه یا گره و به حالت مات یا نیمه شفاف وجود دارد. سنگی سبک و ترد با شکست صدفی است. بعضی انواع آن دارای خلل و فرج، رنگ باختگی و ترک پذیری است.

کانسار: فیروزه ایران اساسا مرغوب و دل انگیز است. معادن مکزیک و آمریکا فیروزه های سبزتر و با خلل و فرج بیشتری داشته و میل به رنگ باختگی آن سریعتر است. در روسیه سابق، شیلی ، استرالیا، ترکستان و کرنوال انگلیس نیز یافت می شود.

نکته مهم: تصور بر این بوده که صاحب خود را با رنگ باختگی از خطر و بیماری می رهاند.

فیروزه سنگی زنده می‌باشد و نسبت به روغن و مواد شیمیایی مانند مواد شوینده بسیار حساس بوده و رنگ او را تغییر می‌دهد.

فیروزه در ایران:

نامورترین و پرخواهان‌ترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد که از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش استخراج می‌شده‌است. معدن این فیروزه در نزدیکی روستای فیروزه نیشابور است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد.

به سبب وجود این معدن در نیشابور، شهر فیروزه را به عنوان یکی از القاب نیشابور آورده‌اند.هرچند که شهر فیروزه نام دیگر شهر بزغان که یکی از شهرهای شهرستان نیشابور است؛ می‌باشد. فیروزه یکی از ره‌آوردهای نیشابور به شمار آمده و فروشگاه‌های فراوانی در بخش‌های سیاحتی شهرنیشابور و مشهد این فیروزه را به شکل‌های گوناگون عرضه می‌کنند

فیروزه آبی آسمانی استخراج ایران مربوط به سه هزار سال قبل است. رنگ انحصاری آن، نشان از وجود مس  و آهن می دهد

بالادیده

تعداد نظر های داده شده (۴)

۱۴ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۰۰ بهینه سازی سایت
سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون
خسته نباشید ممنون به خاطر این وبسایت زیبا
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۹ خرید بک لینک ارزان
سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون
یک فلز یاب خوب چه امکاناتی باید داشته باشد؟
1- عمق نفوذ حداقل 3 متر داشته باشد.


2- نشانگر متراژ داشته باشد.
3- سبک و کم حجم باشد.
4-فلریاب خوب باید تغییر فرکانس داشته باشد.

5- تفکیک حداقل 50% داشته باشد.
6- حذف ذرات ذاشته باشد.
7- از دستگاه هایی که قیمت بالای 20 میلیون دارند دوری کنید .

8- دستگاهی خریداری کنید که امتحان خود را پس
داده مانند PI – VLF و …
9- تصویری بودن دستگاه ربطی به عملکرد و عمق
زنی دستگاه ندارد.10- برای آموزش دستگاه حداقل 1 ماه وقت بگذارید.

ارسال نظر(ایمیل اجباری نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بالادیده